Oparty na kamerach system kontroli uwagi kierowcy Helli rejestruje mikrodrzemki i ruchy głowy kierowcy.
Hellowski system kontroli uwagi kierowcy wykrywa, czy kierowcy grozi zapadnięcie w mikrodrzemkę i ostrzega go zanim dojdzie do niebezpiecznej sytuacji. Ten oparty na kamerze system wspomagania kierowcy nadzoruje mruganie oczami za pośrednictwem kamery umieszczonej na wprost twarzy kierowcy w okolicy kierownicy. System mierzy m.in. częstotliwość mrugania oraz długość przymknięcia oczu.
Jeśli oko pozostaje podczas jazdy zamknięte dłużej niż sekundę, system ostrzega kierowcę - bo utrata informacji przez tak długi czas jest tak wielka, że może doprowadzić do sytuacji zagrażającej życiu.
Badania naukowe dowodzą, że ogromna część poważnych wypadków drogowych spowodowana jest przez zmęczenie i mikrodrzemki. Według badań Instytutu ds. Ruchu Drogowego Niemieckich Ubezpieczycieli (Wolfram Hell, styczeń 2004), jedna czwarta wypadków śmiertelnych na autostradach to efekt zmęczenia.
Poza funkcjami związanymi z bezpieczeństwem system oparty na kamerach może też spełniać funkcje z zakresu komfortu. Rozpoznawanie twarzy na przykład pozwala na personalizację pojazdu na drodze identyfikacji uprawnionego kierowcy, po czym następuje ustawienie fotela, lusterek, kierownicy, klimatyzacji i systemu audio według nastawów wybranych przez tę właśnie osobę, a więc samochód automatycznie dostosowuje się do optymalnych nastawów i zwyczajów swego kierowcy. „Ten system w przyszłości będzie połączony z innymi systemami wspomagania kierowcy - wyjaśnia Ulrich Buker, Project Manager w Wydziale Rozwojowym Elektroniki Helli. „Jeśli informacja o przytomności kierowcy zostanie zintegrowana w takich systemach jak ostrzeganie o opuszczaniu pasa czy aktywny tempomat, kierowca może otrzymywać bodźce wcześniej lub intensywniej, można też uniknąć niepotrzebnych alertów systemowych, jeśli komputer wie, że kierowca obserwuje drogę, a nie zajmuje się innymi czynnościami.”
Technicznie sercem systemu jest kamera CMOS umieszczona np. w desce rozdzielczej wśród zegarów, choć możliwe jest jej umieszczenie także na kolumnie kierownicy lub na przednim słupku. Kamera rejestruje i ocenia przytomność kierowcy - również po ciemku, wykorzystując podczerwień. Optymalne połączenie miejsca lokalizacji, optyki i systemowego modelowania zapewnia wysoką niezawodność hellowskiego systemu wspomagania. Seryjna produkcja tego systemu jest przewidziana na rok 2011.
O2 1.6 MPI BGU (102KM/148Nm) '04 Amb. - pierwsza sztuka?
"Now we are free and we will see you again but not yet, not yet!"
Uniden Pro 510XL+Hustler IC100
Taaa, niedlugo doloza do tego analizator wydychanego przez kierowce powietrza, lokalizator GPS, wszystko bedzie "online" i jak tylko kierowca bedzie zachowywal sie nie tak jak trzeba, to wlasny samochod go zakapuje... ;-)
Komentarz